Lista documentelor solicitate de inspectorii ANAF în cazul unui control

Emoțiile care vin la pachet cu posibilitatea unui control din partea instituțiilor abilitate, pot da bătăi de cap oricărui antreprenor. De aceea, ne-am gândit să îți pregătim o listă cu documentele contabile pe care reprezentanții ANAF le pot solicita în scopul bunei desfășurări a controlului pentru care s-au deplasat la sediul firmei tale. Nu uita că ai obligația de a facilita desfășurarea controlului prin punerea la dispoziție a tuturor documentelor și informațiilor solicitate de către aceștia.
Documentele de contabilitate obligatorii care pot fi solicitate în cazul unui control, potrivit prevederilor legale în vigoare sunt următoarele:

• Registrul unic de control

• Actele de înființare (act constitutiv, certificat de înmatriculare, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, cărțile de identitate ale asociaților, eventuale modificări făcute la Registrul Comerțului); autorizații de funcționare, diverse autorizații solicitate de legi specifice (conform activității firmei), hotărâri AGA de orice natură, care au stat la baza unor modificări în contabilitate

• Decizia internă privind desemnarea persoanei care va emite procedurile proprii privind regimul intern de numerotare secvențială a facturilor

• Documentele justificative pentru sponsorizări (politici interne privind activitatea de sponsorizare, contractele de sponsorizare și donație). Contractele pe baza cărora se acordă reduceri comerciale și discounturi (politicile aplicate, contracte etc.) Contracte/comenzi/oferte de orice natură, în care societatea este beneficiar sau executant, devize și/sau situații de lucrări aferente serviciilor efectuate către beneficiar/client, certificate de garanții/conformitate emise/primite

• Documentele care au legătură cu intrarea/amortizarea/utilizarea mijloacelor fixe:
– recepții, procese verbale de punere în funcțiune;
– proces verbal de casare/predare a mijloacelor fixe avariate, scoase din uz;
– decizii ale organelor abilitate pentru stabilirea normelor de consum, detalii tehnice ale utilajelor, etc., cărțile de identitate ale autovehiculelor;
– foile de parcurs completate și fișele de activitate zilnică a autovehiculelor;
– contractele de vânzare – cumpărare a bunurilor mobile și imobile, contracte de comodat, contracte de închiriere;
– decizia internă privind persoanele care vor utiliza mijloacele auto/utilajele.

• Decizia de inventariere, procedura de inventariere, declarația inventar, lista de inventar întocmite conform legii

• Documentele aferente delegațiilor interne/externe (delegații completate conform legii, decizia internă privind acordarea diurnei)

• Contractele de muncă ale salariaților (în cazul controalelor ANAF, se solicită contractele de muncă ale persoanelor care lucrează efectiv în locul de desfășurare a activității); Contractul colectiv de muncă (după caz)

• Pontaje privind orele lucrate, stat avans, cereri de concedii (odihnă, concedii fără plată/ învoiri/ concedii medicale), stat premii, listă de acordare a tichetelor de masă, orice compensații bănești sau materiale acordate angajaților

• Regulamentul de ordine interioară

• Declarația de adaos comercial pentru societățile ce practică vânzarea cu amănuntul

• Existența afișelor obligatorii

• Documente legate de casa de marcat:
– declarația de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
– cartea de intervenții;
– registru special;

• Documente aferente încasărilor și plăților:
– chitanțe pentru încasările menționate în registrul special, în situațiile în care aparatul de marcat electronic este defect, chitanțe pentru plățile efectuate de la unitatea respectivă sau dispoziții de plată/încasare către casierie pentru alte sume introduse sau extrase din unitate cu diferite justificări, după caz;
– registrul de casă;
– bonuri fiscale pentru sumele plătite de societate;
– dispoziții de plată/încasare către casierie;
– documente din care rezultă încasările prin POS;
– raportul intermediar X din care rezultă totalul vânzărilor până la momentul controlului;

• Documentele referitoare la proveniența mărfii:
– facturi/facturi externe (invoice);
– avize de însoțire a mărfurilor;
– documente vamale;
– borderouri de achiziție;
– file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol;
– note de recepție și constatare diferențe;
– alte documente de evidență a stocurilor, adoptate prin proceduri proprii cu privire la conducerea contabilității, respectiv prin intermediul politicilor contabile (de exemplu, raport de gestiune, balanță analitică a stocurilor, fișe de magazine etc.).

Registrul unic de control se eliberează, contra cost, de direcțiile generale ale finanțelor publice din raza teritorială unde își are sediul social contribuabilul.
Așadar, pentru a evita sancțiunile prevăzute de lege, toți contribuabilii trebuie să țină cont de aspectele urmărite în timpul controalelor operative și să-și îndeplinească obligațiile.
Dacă vrei să afli mai multe detalii despre subiecte de interes, dacă vrei să fii mereu la curent cu cele mai noi informații financiar-legislative, urmărește activitatea AB ATX pe blogul nostru sau în Social Media.

AB TAXContact
Opteaza pentru serviciile potrivite afacerii tale
si ia legatura cu specialistii nostri!
LOCATIA NOASTRAUnde ne gasesti
Iti oferim tot suportul de care ai nevoie atat personal, cat si online, astfel ca putem lucra impreuna oriunde te-ai afla.
Strada Aristide Pascal nr 28-30, etaj 1-2, interfon 3, sector 3, Bucuresti, Romania
anpc-sol
URMARESTE-NE PESocial Media
Afla in timp real cele mai noi masuri si informatii economice, legislative si de business!
anpc-sal
AB TAXContact
Strada Matei Voievod, nr. 15, apart. 2, sector 2, 021451, Bucuresti, Romania
LOCATIA NOASTRAUnde ne gasesti
Strada Matei Voievod, nr. 15, apart. 2, sector 2, 021451, Bucuresti, Romania
URMARESTE-NE PESocial Media
Afla in timp real cele mai noi masuri si informatii economice, legislative si de business!

Copyright AB TAX. Toate drepturile rezervate.

Copyright AB TAX. Toate drepturile rezervate.

Deschide WhatsApp
Ajutor
Vorbește cu noi!
Bună! 👋
Ai nevoie de ajutor?
Scrie mai jos întrebarea ta iar noi revenim la tine în cel mai scurt timp posibil, aici pe WhatsApp.